THE VOICE OF BATTAROS (2020)

THE VOICE OF BATTAROS (2020)

for French horn and ensemble

solo: cor
ensemble: 1.1.1.1*/0.1.1.0/2perc/pno*/arp*/1.1.1.2.1
duration: 3 minutes
première: December 9, 2020, Alte Oper Frankfurt, Great Hall, Germany
Ensemble Modern, Saar Berger – French horn
Conducted by Ingo Metzmacher

Commissioned by Ensemble Modern

THE VOICE OF BATTAROS

score preview

THE VOICE OF BATTAROS

(full recording)

Ensemble Modern, Saar Berger – French horn
Conducted by Ingo Metzmacher
Recording published on CD – Beschenkt by Ensemble Modern Medien

VIDEO

THE VOICE OF BATTAROS:
Full recording

December 9, 2020, Alte Oper Frankfurt, Great Hall, Germany
Ensemble Modern, Saar Berger – French horn
Conducted by Ingo Metzmacher

THE VOICE OF BATTAROS:
Full recording

December 9, 2020, Alte Oper Frankfurt, Great Hall, Germany
Ensemble Modern, Saar Berger – French horn
Conducted by Ingo Metzmacher

ABOUT

The genesis of THE VOICE OF BATTAROS dates back to a time when, on scholarship to the International Ensemble Modern Academy, I worked intensively with Saar Berger, principal horn player in the Ensemble Modern, on discovering the expressive possibilities of his instrument. Amusingly, the first time he demonstrated to me the sounds that arise when using the hand to open and close the funnel of a stopping mute rapidly, I was reminded of the at times very swift pace of my brother’s speech. As someone who had suffered from a stutter as a child, I became curious as to whether the latter might not have to do with cluttering (luckily not, as later became clear). Instead of getting caught up in books about cluttering therapy, I dedicated my efforts to deploying the sounds that I had developed with Saar Berger for compositional purposes. The result was my concerto “Hawk-Eye”, for horn and orchestra.

As it happens, in 2020 I ended up spending the period of corona-induced isolation with my brother, and the topic of cluttering resurfaced, providing some important creative impetus for the composition of my new work to mark the Ensemble Modern’s 40th jubilee. I decided to revisit the material from my horn concerto, fashioning it into a short, fast movement for horn and ensemble.

Battaros was a legendary Lybian king whose cluttering was so pronounced that his name became synonymous with the phenomenon, giving us the term ‘battarism’.

Vito Žuraj (trans. Alwyn Tomas Westbrooke)

Die Entstehungsgeschichte dieses Werks reicht zurück in die Zeit, in der ich Stipendiat der Internationalen Ensemble Modern Akademie war und gemeinsam mit Saar Berger, dem Solohornisten des Ensemble Modern, die Ausdrücksmöglichkeiten seines Instruments intensiv erkundete. Als er mir zum ersten mal Klänge vorspielte, die durch schnelle Wechsel zwischen handbetätigtem Öffnen und Schliessen vom Schallstück eines Stopfdämpfers entstehen, erinnerte mich das witzigerweise an das ansatzweise sehr schnelle Sprachtempo meines Bruders. Als jemand, der als Kind stotterte, wurde ich damals neugierig, ob dies mit Poltern zu tun haben könnte (zum Glück nicht, wie es sich später erwies). Statt bei Büchern über Poltertherapien zu verweilen, konzenrierte ich mich lieber auf die kompositorische Verwendung der mit Saar Berger erarbeiteten Klänge, woraus später mein Werk HAWK-EYE, das Konzert für Horn und Orchester, entstanden ist.
Nun verbrachte ich die Zeiten der Corona-Isolation 2020 gemeinsam mit meinem Bruder. Somit wurde das Thema Poltern für mich wieder aktuell und es diente mir als wichtiger künstlerischer Impuls bei der Entstehung meines neuen Werks anlässlich des 40. Jubiläums von Ensemble Modern. So entschloss ich mich, das Material aus meinem Hornkonzert neu aufzugreifen, in Form eines schnellen, kurzen Satzes für Horn und Ensemble.

Battaros war ein legendärer lybischer König, der so stark polterte, dass „Battarismus“ nun zum Synonym für Poltern geworden ist.

Vito Žuraj

Beschenkt (2020)

Published by Ensemble Modern Medien

Ensemble Modern, Ingo Metzmacher

recorded pieces:
THE VOICE OF BATTAROS